Muziek en niet opletten..

Deel hier jouw verhaal over je oorsuizen met andere jongeren.
Ananas
Berichten:51
Lid geworden op:03 Nov 2015, 18:15
Locatie:Geel
Contact:
Muziek en niet opletten..

Berichtdoor Ananas » 03 Nov 2015, 19:11

Hey iedereen, ik ben Kevin, ondertussen 24 jaar, en ik heb al zo'n 2 jaar last van tinnitus in beide oren, welke ik ervaar als een hoge pieptoon.

Ik heb bijna altijd voorzichtig omgegaan met mijn gehoor, ook zo goed als altijd oordopjes gedragen, maar toch heb ik er nog last van gehad. Helaas wordt er weinig uitgelegd hoe je oordopjes goed aan moet doen, want ik denk dat ik ze vaak verkeerd aan had!

Maar soit, even tijd voor een beetje achtergrond :)

Ik weet nog, jaren geleden, ik was denk ik 15-16 jaar oud en ik ging voor het eerst uit. Ik had het nooit niet gedaan, maar mijn zus had besloten om mij eens mee te slepen. Dus gingen we uit in de Cirque Mistique in Aalst.
Buiten dat de muziek me helemaal niet aanstond, stond die ook ongelofelijk luid. Ik had nog nooit zo'n luide muziek gehoord, en toen ik uiteindelijk buiten kwam was mijn gehoor volledig verdoofd. Ik kon amper nog iets horen!
Vanaf dat moment had ik mezelf beloofd dat ik nooit meer uitging naar zo'n plaatsen!

Daarna volgt een fast forward naar jaar of 2 later, toen ik naar mijn eerste festival ging. Het MFVF in Wieze, en naiëf als ik was ging ik vooraan gaan staan, zonder oordopjes. Ik denk zelfs helemaal voor de boxen. Al heb ik dat niet lang uitgehouden ;). Alle optredens en festivals erna heb ik altijd oordopjes gedragen, met uitzondering van 2 optredens (toen had ik ze niet bij en vond ik er nergens).

Mijn tinnitus is enkele dagen na een festival begonnen (toevallig ook het MFVF), maar ik denk niet dat het daarmee te maken had. Ik woonde samen (niet meer met mijn familie, maar dat zijn details) met iemand die hardhorig was en daardoor altijd de televisie onmenselijk luid zette. Ik probeerde zelf ook iets te zien op mijn laptop, met mijn hoofdtelefoon, en daardoor moest ik die steeds luider en luider zetten om boven de TV te raken. Uiteindelijk komt het dus door That 70's Show, denk ik. Heel erg dom van mij toen, maar ja... je denkt er niet altijd bij na dat zoiets het kan veroorzaken en ik dacht ook niet dat het zo luid stond.

Toen kwam de moeilijke periode toen ik het net opgelopen had, mijn luide piep, en dat was er mee leren omgaan. In het begin is het enorm moeilijk, de simpelste dingen worden ineens zo moeilijk. Als je probeert te slapen dan lukt het niet want je hoort een piep, je wordt er zot van. Je jaagt je er in op, je wilt je er tegen verzetten. Maar niets helpt.
Uiteindelijk viel ik in slaap van uitputting, maar werd al snel weer wakker in de ochtend met diezelfde piep. Krankzinnig werd ik er van...
Een bezoek aan een mijn huisdokter na een week (ik hoopte nog dat het spontaan weg zou gaan...) zorgde voor wat geruststelling: hij geloofde dat het wel over zou gaan, maar verwijs mij toch door naar een KNO arts. Die heeft mij betahistine voorgeschreven. Wat niet hielp... uit angst heb ik nooit een tweede keer durven teruggaan. Angst dat er gezegd ging worden dat ik er maar mee moet leren leven.
Ondertussen zijn we meer dan 2 jaar later, en heb ik er mee leren omgaan. Het is een deel van mij, iets wat er altijd is. Maar ik jaag er mij niet meer in op, ik weet dat het er is, ik hoor het, maar ik zie het als een achtergrondgeluid. Het is er, maar het speelt geen rol in mijn leven. Ik schenk er geen aandacht aan. Soms heb ik het moeilijk, en dan wordt het luider. Als ik ziek word of ga worden, dan wordt het een heel fel geluid dat heel moeilijk te negeren is.
Maar dan probeer ik weg te gaan met vrienden, me te ontspannen. Een goed boek lezen helpt mij enorm, of een film zien. Comedy.
Ik weet nog dat een van de eerste dingen die ik deed om "weg te vluchten" was om naar een TV-opname te gaan. Ik woonde toen rond Vilvoorde, waar veel opnames gedaan worden voor TV-programma's. Ik zag een oproep van Lieven Scheire op Facebook dat er nog publiek gezocht werd, ik dacht waarom niet, en ik ging naar mijn eerste opname. Helemaal alleen, zonder vrienden ging ik, maar het was een fantastische dag en het heeft mij uiteindelijk geleerd hoe ik er mee om moet gaan: humor. (al moest ik voor Het Jaaroverzicht Live, mijn eerste opname, wel oortjes indoen... wat ik toen helemaal niet zo leuk vond ;)).

In het begin had ik ook om slaappillen gevraagd, maar ik heb nooit het hele doosje opgebruikt. Ik slaap nu helemaal zonder en ook zonder geluid op de achtergrond.

Nu is het eigenlijk niet meer zo zwaar voor mij om er mee te leven, maar ik hoop nog steeds dat het ooit genezen kan worden. En dat zal het misschien ooit wel kunnen, maar momenteel nog niet. Maar ik geef de hoop niet op!

De grootste tip die ik aan lotgenoten kan geven is: vind er je niet in op. Zoek niet op het internet naar middelen om te genezen, naar wondermiddeltjes, want dat maakt het veel erger. Hoe minder je je er over zoekt, hoe beter. Tot je echt helemaal klaar bent. En stop nooit met doen wat je echt graag doet: ik ga nog steeds naar optredens en festivals (al wel zonder fout telkens met oordopjes en de nodige rustpauzes voor mijn oren).

Sorry voor de muur tekst hier, ik hoop dat jullie er iets aan hebben...

Kev
Wil je gewoon eens praten of zoek je wat steun? Je mag mij altijd contacteren via PB!
[size=85]
You are not alone. Kop op, het wordt beter! I promise.[/size]
Céline
Moderator
Berichten:32
Lid geworden op:01 Nov 2015, 16:27

Re: Muziek en niet opletten..

Berichtdoor Céline » 03 Nov 2015, 20:24

Bedankt Kevin! Dit kan anderen zeker helpen. Heel erg goed dat je nu volledig zonder slaappillen of achtergrondlawaai kan slapen.
Anoniem
Berichten:3
Lid geworden op:05 Nov 2015, 02:02

Re: Muziek en niet opletten..

Berichtdoor Anoniem » 05 Nov 2015, 02:42

Bedankt Kevin! Ook ik hoop dat er ooit iets op gevonden wordt.. blijkbaar is er een apparaat in de maak dat het suizen zou doen stoppen maar dat is allemaal maar onduidelijk!
Anna1983
Moderator
Berichten:36
Lid geworden op:01 Nov 2015, 18:14

Re: Muziek en niet opletten..

Berichtdoor Anna1983 » 06 Nov 2015, 15:10

Super om jouw bericht te lezen Kev (ananas!)
Heel fijn om te lezen dat ook bij jou de tijd heeft gezorgd voor een zekere acceptatie en manier van om kunnen gaan met.

bedankt voor het delen, je helpt er veel mensen mee.
Jolien
Moderator
Berichten:5
Lid geworden op:04 Nov 2015, 17:48

Re: Muziek en niet opletten..

Berichtdoor Jolien » 06 Nov 2015, 22:17

Dag Kevin

Ik herken enkele aspecten in jouw verhaal. Onder andere ook de schrik om dingen te doen waarbij mijn oortjes in gevaar zouden kunnen komen. Ik ga ondertussen terug naar de cinema (met op maat gemaakte oordoppen) en ik heb mezelf overtuigd om mee te karten op mijn vriend's verjaardag. Ik had zo'n schrik omdat ik me herinnerde dat mijn oorsuizen zijn begonnen een tijd na ik een tweede keer ben gaan karten, maar die schrik was voor niks nodig. Het geluid was (met oordoppen) verwaarloosbaar en ik heb me kostelijk geamuseerd (behalve toen ik een minuut tijd verloor nadat ik door mijn enthousiasme uit de bocht ben gevlogen :) ). Ik durf nog steeds niet naar festivals, maar ik wil het in de toekomst toch eens proberen. "Niet stoppen met wat je graag doet" is een heel erg goede tip!
Annabelle
Berichten:40
Lid geworden op:03 Nov 2015, 08:45

Re: Muziek en niet opletten..

Berichtdoor Annabelle » 10 Nov 2015, 18:31

Beste Kevin,

Was jij in het begin ook zo radeloos??? Knap dat jij er zo mee om kan gaan!!! Hoop dat ik dat ook ooit ga kunnen... Kan jij me tips geven hoe je dit (zo snel) aanvaard hebt??? Groetjes, Annabelle X
Bert
Oprichter
Berichten:110
Lid geworden op:01 Nov 2015, 14:55

Re: Muziek en niet opletten..

Berichtdoor Bert » 10 Nov 2015, 20:37

Annabelle, ik reageer alvast even :). Je zal er zeker en vast mee leren omgaan. Geef het gewoon wat tijd. Je zal het niet van de ene dag op de andere dag kunnen aanvaarden. Oorsuizen leer je pas geleidelijk aan accepteren. En daarvoor is het heel belangrijk dat je ontdekt wat bij jou helpt om de oorsuizen te verzachten. Bij mij werkt relaxatie bijvoorbeeld erg goed, maar dat is bij iedereen verschillend :)
Ananas
Berichten:51
Lid geworden op:03 Nov 2015, 18:15
Locatie:Geel
Contact:

Re: Muziek en niet opletten..

Berichtdoor Ananas » 17 Nov 2015, 10:00

[quote="Annabelle"]Beste Kevin,

Was jij in het begin ook zo radeloos??? Knap dat jij er zo mee om kan gaan!!! Hoop dat ik dat ook ooit ga kunnen... Kan jij me tips geven hoe je dit (zo snel) aanvaard hebt??? Groetjes, Annabelle X

Hey Annabelle,

Sorry voor mijn late reactie, ik had wat andere zaken aan mijn hoofd :)
In het begin was het enorm moeilijk voor, ik was angstig, was constant aan het panikeren en zat te denken waarom ik. Dat gaat denk ik zo goed als iedereen hebben...
Wat mij geholpen heeft is vooral comedy en weggaan. Ik ben in die periode naar TV-opnames beginnen gaan van humoristische programma's en dat heeft toch enorm geholpen (humor heeft een heel sterke kracht!). Daarnaast heb ik geweldige vrienden die mij steunden en iets later een geweldige relatie (die helaas ondertussen gedaan is, maar ja). Al die dingen hebben geholpen.
Maar hetgene wat het meeste verschil maakte is dat ik tegen mezelf zei: ik ga mijn leven hier niet door laten leiden en ik zet mezelf erboven. Ik heb toen geprobeerd om "boven het gepiep uit" te denken en dat heeft geholpen, maar in het begin is dat enorm moeilijk.
Je moet je best doen om jezelf bezig te houden, er voor te zorgen dat je er niet aan denkt... want hoe meer je er aan denkt, hoe meer je die piep hoort en hoe erger die wordt!

Het is zoals Bert zegt, je gaat er wel mee leren omgaan, maar het heeft tijd nodig. De eerste 6 maanden had ik het er heel moeilijk mee, maar ondertussen ben ik het echt gewoon. Ik heb er wel niets voor gedaan.

Als je nog wat meer wil weten mag je me gerust een privebericht sturen. Hetgene wat voor mij het beste werkt op moeilijke moment is ofwel eens goed praten ofwel eens goed lachen met iets humoristisch. Maar geloof me, het komt wel goed... nog even doorbijten!
Wil je gewoon eens praten of zoek je wat steun? Je mag mij altijd contacteren via PB!
[size=85]
You are not alone. Kop op, het wordt beter! I promise.[/size]