Help, het wordt alleen maar erger

Deel hier jouw verhaal over je oorsuizen met andere jongeren.
Aurelie
Berichten:2
Lid geworden op:08 Nov 2015, 21:54
Help, het wordt alleen maar erger

Berichtdoor Aurelie » 08 Nov 2015, 22:18

Hallo iedereen,

Alvast mijn excuses voor de lange lap tekst, maar ik zie het op dit moment echt niet meer zitten en ik hoop dat iemand hier misschien tips voor mij heeft!

Ik ben Aurelie, 20 jaar oud en ondertussen heb ik zo'n 2,5 jaar last van tinnitus. Ik heb het vermoedelijk opgelopen door het volume van mijn hoofdtelefoon te luid te zetten. Ik werkte toen af en toe als jobstudent en moest daarvoor interviews uittypen. Op een bepaald moment was er thuis veel omgevingslawaai en denk ik dat ik het volume dus te luid heb gezet om het gesprek te kunnen verstaan. In het begin was ik natuurlijk helemaal in paniek en doodsbang dat dit voor de rest van mijn leven ging zijn. Ik ging trouwens daarvoor niet zo vaak uit en luisterde bijna nooit naar muziek met oortjes, dus het gevoel van 'dit is oneerlijk, waarom krijg ik dit' was ook vaak aanwezig. Aangezien de piep toen enkel aanwezig was in heel stille ruimten kon ik mij er gelukkig vrij snel overheen zetten en weer verder gaan met mijn leven. Ik heb toen wel oordopjes aangeschaft (universele) en deed die in als ik weer eens uit ging. Zo is het dan maanden goed gegaan, de tinnitus bleef constant, ik ging gewoon af en toe eens uit en dacht er niet meer te veel over na. Als het zo bleef kon ik er wel mee leven. Ik had mijn oren laten testen bij een NKO arts, en daaruit bleek ook dat ik nog gewoon goed hoorde.

Vorig jaar met Oudjaar veranderde de situatie. We gingen uit in een club waar de muziek jammer genoeg echt veel te hard stond. Ondanks dat ik mijn oordoppen in had heb ik hier toch een luidere pieptoon aan over gehouden. Ik ben toen enorm gaan panikeren. Ik zat midden in de examens en wist totaal niet wat ik moest doen, en waarom dit mij overkwam. Ik vond het zo oneerlijk. Mijn vrienden droegen geen oorbescherming, gaan veel vaker uit dan ik en hebben nergens last van. Ik draag oordoppen en dan nog gebeurt dit. Vanaf dan ben ik maanden niet meer naar feestjes geweest uit schrik om het erger te maken. Volgens de NKO arts waren oordoppen op maat niet nodig en zouden gewone oordoppen moeten volstaan. Na Oudjaar vertrouwde ik dit natuurlijk helemaal niet meer en heb ik bij Audionova op maat gemaakte oordoppen gekocht. Uiteindelijk geraakte ik wel gewend aan deze nieuwe, luidere pieptoon en slaagde ik er in het geluid meer naar de achtergrond te verdringen en me er niet veel zo rot over te voelen. Ik hoorde hem gelukkig nog steeds enkel in stille ruimten zoals mijn slaapkamer etc, en niet als ik buiten was, of ergens was met andere mensen.

Maar toen veranderde het weer. Ik ben sinds september 3 keer uitgeweest met mijn op maat gemaakte oordoppen. (Daarvoor ben ik maanden thuisgebleven uit angst.) Dit ging de eerste twee keer goed, en ik was opgelucht dat deze oordoppen mijn oren eindelijk goed beschermde en ik dacht dat ik nu eindelijk met een gerust hart kon uitgaan. Maar de derde keer ging het mis. Op de een of andere manier heb ik ondanks het dragen van die oordoppen toch wéér een luidere piep opgelopen. Ik blijf nochtans niet super lang, ga op tijd eens naar buiten om mijn oren te laten rusten en blijf uit de buurt van de boxen.

Hoe kan dit nu? Ik doe zo veel om mijn oren te beschermen en toch zit ik hier nu weer met luidere, fluitende oren. Nu is de paniek natuurlijk weer volledig toegeslagen. Ik ga niet veel uit, maar ik doe het wel eens graag en ik vind het verschrikkelijk dat ik door die tinnitus zo beperkt ben in deze dingen. Want nu ben ik doodsbang dat het steeds erger en erger gaat worden zodat ik het op den duur gewoon niet meer kan verdragen. Zijn er mensen met een soortgelijke situatie of heeft iemand tips voor mij? Ik weet echt niet wat ik nu moet doen. Ik heb nu ook wel een beetje pijn aan mijn ene oor. Kan dit verband houden met de luidere piep? En kan het zijn dat de tinnitus nog verzacht in de volgende dagen/weken?

Alvast heel erg bedankt.
Jef
Berichten:22
Lid geworden op:04 Nov 2015, 13:53

Re: Help, het wordt alleen maar erger

Berichtdoor Jef » 08 Nov 2015, 22:51

Bedankt om je verhaal te delen aurelie,
Ik vind het heel erg wat jij meemaakt en dat ondanks het dragen van oordoppen je pieptoon nog erger word. Een echte tip heb ik niet maar hoeveel decibel filteren jouw op maat gemaakte oordoppen? Als er op een fuif 110 decibel geproduceerd word en jouw oordoppen filteren bv 25 decibel is het nog altyd 85 decibel luid en misschien is dat dan toch te luid voor jou en zorgt dit voor een verdere schade. Ik wens je veel sterkte en geef de moed niet op!
Bert
Oprichter
Berichten:110
Lid geworden op:01 Nov 2015, 14:55

Re: Help, het wordt alleen maar erger

Berichtdoor Bert » 09 Nov 2015, 10:06

Dag Aurélie. Bedankt om je verhaal te delen. De angst voor ergere oorsuizen zorgt ervoor dat je oorsuizen luider zullen klinken. Tinnitus reageert namelijk op hoe jij je op dit moment voelt. Als je angstig bent, zullen je oorsuizen daarop reageren en heviger worden. Dat kan dan ook de reden zijn waarom je oorsuizen na de derde keer plots veel luider waren. Ook al ben je je niet altijd bewust van angst, toch kan dit zeker onbewust meespelen, waardoor je oren dit ook aanvoelen en heviger zullen beginnen te suizen. Het is dus vooral belangrijk om de angst voor hevigere oorsuizen uit je leven te verbannen. Dit is natuurlijk niet zo eenvoudig, maar zolang je bang zal zijn voor geluid, zullen je oorsuizen niet minder worden.

Voor je terug uitgaat, zou ik er eerst voor zorgen dat je je minder focust op je oorsuizen. Je zal zien dat na een tijdje je oorsuizen vanzelf zullen minderen. Eenmaal je oorsuizen weer draaglijk zijn, zal je met een gerust hart weer kunnen uitgaan. Je moet ook zeker geen schrik hebben om weg te gaan. Zolang je je oren goed beschermt en af en toe een pauze neemt, kan er weinig gebeuren.

Als je nog vragen hebt, laat het dan zeker weten :).
Evi
Moderator
Berichten:5
Lid geworden op:02 Nov 2015, 15:51

Re: Help, het wordt alleen maar erger

Berichtdoor Evi » 09 Nov 2015, 10:27

Dag Aurelie!

Bedankt om je verhaal hier te komen posten! Zoals Jef aangeeft zou ik eens laren nagaan hoeveel decibel jouw oordoppen filteren. Wat ik voor de rest kan afleiden uit jouw verhaal is dat je met veel angst zit, zowel naar de toekomst toe als naar het uitgaan. Angst en paniek zorgen voor stress en deze stress zorgt er dan weer voor dat het geluid van je tinnitus de hoogte ingaat. Je gaat namelijk je hersenen nog meer activeren. Als de pijn in je oor blijft aanhouden, zou ik eens een bezoekje brengen aan een Neus-, keel- en oorarts.

Mijn algemeen advies is dat je nu even probeert tot rust te komen, zodat de paniek en stress uit je lichaam kan vloeien. Hierdoor zal je tinnitus al wat gaan dalen. Zoek nu dus vooral afleiding op en ga dingen doen die je leuk vindt! Door de oordoppen op maat kan je ook met een gerust hart uitgaan, dus probeer zeker te genieten als je een stapje in de wereld zet met je vrienden! ;-)

Vele groetjes!
naturalopiate
Berichten:1
Lid geworden op:10 Nov 2015, 13:25

Re: Help, het wordt alleen maar erger

Berichtdoor naturalopiate » 10 Nov 2015, 13:39

Dag Aurelie,

of je hebt tinnitus of niet. Je tinnitus zal niet meer verergeren door verdere blootstelling aan luide muziek, don't worry.
Het kan echter wel zo lijken. De reden hiervoor is jouw focus en angst jegens de tinnitus. (kan zelf onbewust zijn)

Het 'volume' van het gefluit wordt intern bepaald, zeg maar. Het kan een tijdje duren (jaren) vooraleer je goed en wel weet wat er voor jou kan helpen.
Maar wacht niet te lang om je angsten in toom te houden. Ga eens langs bij een dokter en vertel vooral over je angst/paniekgevoelens. Daar is medicatie voor, angstremmers.
Deze angstremmers zijn er om de eerste klappen op te vangen maar uiteindelijk zal je een manier moeten vinden om er zelf mee om te gaan. Er zijn verschillend therapieën voor, geen zorgen.

Ikzelf ben geholpen geweest met mindfulness...daarmee leer je om dingen los te laten, in ons geval het vervelende gefluit.

Zeer belangrijk om te onthouden: "Alles is tijdelijk".

sterkte!
Anna1983
Moderator
Berichten:36
Lid geworden op:01 Nov 2015, 18:14

Re: Help, het wordt alleen maar erger

Berichtdoor Anna1983 » 10 Nov 2015, 14:09

Superfijne reactie Aurelie, en ik denk ook wel herkenbaar voor jou zelf?!
Hou vol!!
betere tijden zijn onderweg!
Barre
Berichten:41
Lid geworden op:03 Nov 2015, 16:29
Locatie:Antwerpen

Re: Help, het wordt alleen maar erger

Berichtdoor Barre » 10 Nov 2015, 16:01

[quote="naturalopiate"]Dag Aurelie,

of je hebt tinnitus of niet. Je tinnitus zal niet meer verergeren door verdere blootstelling aan luide muziek, don't worry.
Het kan echter wel zo lijken. De reden hiervoor is jouw focus en angst jegens de tinnitus. (kan zelf onbewust zijn)



Ik zou toch opletten met zulk advies te geven, natuurlijk kan het erger worden door verdere langdurige blootstelling aan lawaai, of het nu muziek is of iets anders, oorbescherming vanaf nu is zeer belangrijk.