Examens

Heb je tips om te leren omgaan met oorsuizen? Deel ze dan hier met andere jongeren, zodat ook zij de tuut in hun oren kunnen leren accepteren.
Jef
Berichten:22
Lid geworden op:04 Nov 2015, 13:53
Examens

Berichtdoor Jef » 22 Nov 2015, 21:52

Hallo iedereen,
Deze vraag is meer gericht aan studenten met tinnitus.
Ik heb bijna examens en ben bang dat dit niet zal goedkomen. Dit zal mijn eerste examenperiode zijn met tinnitus.
Ik weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken. Ben bang om elke dag van 13 uur tot savodns laat in een muisstille kamer te zitten om te studeren en dan nog eens twee weken aan een stuk. Ik kan niet goed studeren met een radio omdat ik mij dan niet kan concentreren op mijn lessen. Mijn punten zijn al een flink eind gedaald omdat ik soms echt niet goed kan studeren met mijn oren. En ben bang dat ik nog meer zal dalen in cijfers. Ik zit nu al met rode cijfers voor wiskunde dus ik moet echt weten hoe ik het best studeer met tinnitus.
Is er iemand met tips om beter te leren studeren met tinnitus?
Alvast bedankt.
Frauke
Berichten:1
Lid geworden op:09 Nov 2015, 17:02

Re: Examens

Berichtdoor Frauke » 22 Nov 2015, 21:58

Dag Jef
Ik snap volkomen uw probleem.
Voor te leren zet ik meditatie muziek aan, om zo de ruis te maskeren.
En de ruis minder ook als je goed uitgeslapen bent.
Dus achtergrondmuziek en vroeg gaan slapen is de boodschap.
Ananas
Berichten:51
Lid geworden op:03 Nov 2015, 18:15
Locatie:Geel
Contact:

Re: Examens

Berichtdoor Ananas » 23 Nov 2015, 11:33

Jef, probeer je vooral niet te hard te focussen op je tinnitus. Zet een aangenaam muziekje aan op de achtergrond en normaal moet het dan beter gaan.
Eventueel kan je bijvoorbeeld ook je PC laten opstaan (die maakt normaal ook al wat lawaai), of laat de TV (zacht) opstaan... dat kan allemaal al helpen!

Als je echt problemen hebt met studeren met tinnitus dan is het beste gewoon zorgen dat er genoeg omgevingsgeluid is zodat je hersenen de piep (gedeeltelijk) wegfilteren.
Maar met tinnitus kan je nog perfect studeren! (Ik ben zelf opnieuw aan het studeren nu, dus ik weet waar ik over praat :)).
Ik zelf studeer altijd aan mijn PC, waardoor ik daar al wat geluid van heb, maar ik hoef niet direct achtergrond geluid te hebben. Da's iets persoonlijks, de ene heeft het echt nodig, de andere absoluut niet.

kev
Wil je gewoon eens praten of zoek je wat steun? Je mag mij altijd contacteren via PB!
[size=85]
You are not alone. Kop op, het wordt beter! I promise.[/size]
Céline
Moderator
Berichten:32
Lid geworden op:01 Nov 2015, 16:27

Re: Examens

Berichtdoor Céline » 24 Nov 2015, 21:21

Dag Jef,

Ik snap volledig wat je bedoelt. Studeren met tinnitus is zeker niet gemakkelijk. Toch zal je moeten proberen om hierin je eigen weg te vinden. Ik leer zelf met de radio op de achtergrond (wel heel erg stil), maar dit doe ik niet per se omdat ik tinnitus heb (ik deed dit vroeger ook al). Overigens gaat de radio ook soms uit als ik erdoor afgeleid word. Wanneer ik me echt alleen maar concentreer op mijn leerstof hoor ik mijn pieptoon niet. Ook leer ik vaak luidop waardoor mijn stem de tinnitus overtreft. Anderzijds zijn er zeker momenten waarop ik mijn tinnitus hoor en dan denk ik wel eens: o, daar is ie weer. Dat duurt ongeveer een seconde en daarna concentreer ik me verder op wat ik moet doen. Het gaat hier dus vooral om het vergeten van je tinnitus. Ik besef dat dit natuurlijk tijd nodig heeft.

Hoe jij het beste leert, is iets wat je zelf moet bepalen. Voor welke methode je ook kiest, onthou één ding: het belangrijkste is om je tinnitus te kunnen 'vergeten'.
Bert
Oprichter
Berichten:110
Lid geworden op:01 Nov 2015, 14:55

Re: Examens

Berichtdoor Bert » 26 Nov 2015, 22:55

Dag Jef,

Je verhaal klinkt enorm herkenbaar voor mij. Ik heb mijn oorsuizen drie jaar geleden opgelopen, vlak voor mijn eerste 'blok'. Ik was toen verschrikkelijk bang en vreesde dat mijn oorsuizen mijn examenperiode zou verknallen. Ik zag vooral heel erg tegen de vele (stille) uren achter mijn bureau op. Ik heb dan verschillende zaken uitgeprobeerd om het oorsuizen zachter te maken. Ik zorg er nu voor dat er steeds wat achtergrondgeluid/omgevingslawaai is in/rond mijn kamer. Dat kan relaxatiemuziek zijn, een frigo die draait, een computer die wat geluid maakt... Die zaken kunnen ervoor zorgen dat je niet meer constant gefocust bent op je oorsuizen, en dat zal het studeren véél aangenamer maken.

Ik begrijp je angst voor je examens heel erg, maar geloof me: het komt goed! Ik was voor alles geslaagd :)

Op de website staat er trouwens een artikel waarin jongeren met oorsuizen hun tips om te studeren met tinnitus delen: http://detuutvantegenwoordig.be/tips/om ... t-tinnitus. Heel interessant en nuttig!

Terug naar “Tips”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten