the big T

Deel hier jouw verhaal over je oorsuizen met andere jongeren.
tom
Berichten:27
Lid geworden op:24 Nov 2015, 22:39
the big T

Berichtdoor tom » 24 Nov 2015, 23:14

Hallo,

Mijn eerste aanval was in 2009 (na Pukkelpop). Ja, ik zeg duidelijk 'aanval' want tot nu toe kwam en ging Tinnitus in 'flows' van enkele maanden. Uiteraard is die nooit niet echt weggeweest maar dacht ik er gewoon veel minder aan. Het is dus echt een puur mentale toestand.
Nu, sinds midden oktober zit ik weer in een slechte flow. Opvallend is dat de T steeds opkomt naar een drukke periode in mijn leven en bij vermoeidheid.
De vraag is natuurlijk telkens : ga ik het deze keer opnieuw kunnen vergeten? Ga ik mijn normale leven binnenkort kunnen herpakken?
Vermits het de derde keer is kan ik beter om met de 'depressie en angst' maar het blijft door een hel gaan met momenten.

Mijn gehoor is aldus testen vrij goed. Enkel rechts is er een beschadiging (vooral op de hoge tonen). Ik heb deze testen pas onlangs laten doen. Neem daar je tijd voor, het is echt de moeite. Je zal een beter beeld krijgen en uiteindelijk helpt het wel om je T onder controle te houden (omdat je exact weet waar de bron zit).

Waar komt de T vandaan? Luide muziek, concerten en koptelefoon. Zeker weten.
Ik draag sinds de eerste aanval oordoppen op concerten en ben serieus voorzichtiger geworden. Ik heb ook zelfgemaakte oordoppen laten maken maar vond de demping niet voldoende.
Volgende week laat ik 'variphones' maken , de duurste maar de beste. worth every penny me dunkt !

Het geluid dat ik waarneem is variabel. Soms lichte piep maar het is veel meer een ruis en alsof de oceaan ongevraagd in mijn oor staat te schuimen. Rechts ook meer een piep.


Soms ben ik wel boos dat we zo weinig aan preventie doen. De wetenschap en muziekwereld weten al tientallen jaren wat de verschrikkelijke gevolgen zijn.
Ook al vergeet je soms de T, elke seconde dat je er moet mee bezig zijn in je leven is er eigenlijk één te veel, ook dat maakt me boos en triest.

Kop op aan de mensen die mij begrijpen. Praat er met anderen over.
Bert
Oprichter
Berichten:110
Lid geworden op:01 Nov 2015, 14:55

Re: the big T

Berichtdoor Bert » 26 Nov 2015, 23:01

Hi Tom,

Heel erg bedankt om je verhaal met ons te delen :). Dat je tinnitus steeds weer opkomt bij een drukke periode, is zeker en vast niet abnormaal. Je oorsuizen reageren namelijk op hoe je lichaam zich 'voelt'. Als je veel stress hebt/druk bezig bent, zullen je oren dat aanvoelen en als reactie daarop heviger beginnen te suizen. Dan is het zaak om je lichaam rust te gunnen en wat te ontspannen.

Goed dat je nu steeds oordoppen draagt! Hoeveel was je eerste demping? Ik heb zelf ook Variphones, met de zwaarste demping. Ben er enorm tevreden van! Beste aankoop van mijn leven :). En die zijn hun prijs zeker en vast waard.

Ik was ook verontwaardigd dat er, ondanks dat er zoveel jongeren last van hebben, zo weinig aandacht was voor oorsuizen. De voorbije weken is dat gelukkig wat veranderd. We hopen met De Tuut van Tegenwoordig die lijn nu verder te trekken, zodat we heel wat jongeren kunnen bewustmaken.
Lena
Moderator
Berichten:13
Lid geworden op:02 Nov 2015, 21:39

Re: the big T

Berichtdoor Lena » 03 Dec 2015, 23:26

[quote="Bert"]Hi Tom,

Heel erg bedankt om je verhaal met ons te delen :). Dat je tinnitus steeds weer opkomt bij een drukke periode, is zeker en vast niet abnormaal. Je oorsuizen reageren namelijk op hoe je lichaam zich 'voelt'. Als je veel stress hebt/druk bezig bent, zullen je oren dat aanvoelen en als reactie daarop heviger beginnen te suizen. Dan is het zaak om je lichaam rust te gunnen en wat te ontspannen.

Goed dat je nu steeds oordoppen draagt! Hoeveel was je eerste demping? Ik heb zelf ook Variphones, met de zwaarste demping. Ben er enorm tevreden van! Beste aankoop van mijn leven :). En die zijn hun prijs zeker en vast waard.

Ik was ook verontwaardigd dat er, ondanks dat er zoveel jongeren last van hebben, zo weinig aandacht was voor oorsuizen. De voorbije weken is dat gelukkig wat veranderd. We hopen met De Tuut van Tegenwoordig die lijn nu verder te trekken, zodat we heel wat jongeren kunnen bewustmaken.


Hey Bert,

Ik lees net dat jij voor de zwaarste demping hebt gekozen. Versta jij de mensen rondom jou op feestjes ed. nog goed? Mij hebben ze toen ik mijn oordoppen van Variphones liet maken, aangeraden om de op één na zwaarste demping te kiezen omdat ik anders niet meer zou kunnen babbelen met de mensen rondom mij.

Groetjes!