Mijn ervaring met tinnitus

Deel hier jouw verhaal over je oorsuizen met andere jongeren.
herbz
Berichten:11
Lid geworden op:24 Nov 2015, 01:09
Mijn ervaring met tinnitus

Berichtdoor herbz » 24 Nov 2015, 01:34

Ik heb tinnitus gekregen, zoals zoveel jongeren, na een festival. Nooit oordoppen gedragen voordien, na een fuif had ik altijd een 'tuut' in mijn oren wanneer ik ging slapen, en meestal ging die ook over. Tot 4 jaar geleden.. Maar soit, we've all been there. In het begin viel de piep supergoed mee, had er enkel last van tijdens het slapen. Over de jaren heen is hij dan wat erger geworden. Nu ja erger, er is naast de piep - die ik enkel 's nachts hoor - ook een soort ruis bijgekomen. Die ruis valt op zich wel mee, ik denk soms bij mezelf dat ik me gelukkig mag prijzen met de mijne. Ik heb wel heel wat ups en downs gehad tijdens die 4 jaar: er waren momenten waarop ik er gewoon géén last van had, maar ook momenten waarop ik er me super hard aan stoorde. Geen idee waarom hij soms 'luider' leek, en of hij ook effectief luider was of dat ik er gewoon meer aandacht aan besteedde.

Momenteel zit ik al een tijdje terug in een down-fase. Zonder reden was hij plots terug wat luider en ben ik er ook terug bijna elke dag mee bezig, tot mijn spijt. Ik ben me onlangs nog eens nieuwe oordoppen gaan aanschaffen (het derde paar in 4 jaar en half) en toch heb ik nog steeds wat schrik na een fuif. Mijn oordopjes zijn gemaakt bij Amplifon, ze hebben de tweede sterkste filter en zijn van hard materiaal. Maar toch zit ik soms met twijfels of ze werken, ook al is de uitslag van de lektest 100%. Mijn vraag is of het jullie ook voorkomt dat jullie je oordoppen iets dieper in je oor kunnen duwen en dat ze 'terugkomen'? Je kent het wel, dat 'krakende' geluid in je oor als de oordopjes wat terugdeinzen. Ik denk dan vaak: "shit, beschermen ze mij wel goed?". Het overkomt me soms dat ik dan na een fuif of feest wat in de put zit en het mezelf verwijt dat ik niet had moeten gaan, als de piep wat luider is. Anderzijds wijt ik het dan aan de alcohol of een tekort aan slaap.

Maar goed, neem jullie tijd om jullie ervaringen te delen wat betreft de vorige alinea als jullie dat willen :). Ik wil vooral niet al te negatief klinken. Ik heb mijn tinnitus geaccepteerd, ik wil gewoon niet dat hij erger wordt. Ergens hoop ik dat de wetenschap met een fenomenale oplossing komt voor tinnitus, wat waarschijnlijk een van de gelukkigste momenten van mijn leven zou zijn :D. Ik heb al heel wat tinnitus-forums afgeschuimd in de afgelopen jaren, en dit is de eerste keer dat ik effectief mijn verhaal deel. Weet dan ook niet goed in hoeverre ik in detail moet treden, aangezien tinnitus hebben toch wel een rollercoaster van emoties is :).

Hoe dan ook, ik ben blij dat dit forum is opgericht, en put moed uit het feit dat ik niet alleen ben.
Alle reacties zijn welkom :)

Greets!
Evi
Moderator
Berichten:5
Lid geworden op:02 Nov 2015, 15:51

Re: Mijn ervaring met tinnitus

Berichtdoor Evi » 24 Nov 2015, 11:24

Dag herbz!

Bedankt om je ervaring met ons te komen delen! Zoals je zelf aangeeft, is tinnitus een rollercoaster van emoties en kan dus verschillen van persoon tot persoon. Ik denk dat de gemiddelde persoon met tinnitus dan ook wel met vragen blijft zitten omtrent oplossingen en of het al dan niet erger zal worden. Jammer genoeg kunnen we hier niet altijd antwoorden op vinden of krijgen.. Maar zoals je zelf zegt, de moed niet laten zakken! Verder wil ik je nog meegeven dat je jezelf niets hoeft te verwijten na een fuif, je oren zijn immers beschermd én ontspanning is ook nodig! Het is vooral belangrijk dat je je oren op tijd voldoende rust geeft, dus inderdaad zoals je zelf aangeeft ook voldoende slaap.

Misschien vind je hier nog wel leuke en handige tips? Weet dat je hier steeds terecht kan met al je vragen of tijdens een down-moment ;-)

Keep up the good vibe!


Vele groetjes!
Bert
Oprichter
Berichten:110
Lid geworden op:01 Nov 2015, 14:55

Re: Mijn ervaring met tinnitus

Berichtdoor Bert » 24 Nov 2015, 12:35

Dag herbz,

Bedankt om je verhaal met ons te delen. Jouw verhaal klinkt zeer herkenbaar voor mij. In het begin was ik ook bang dat mijn oordoppen op maat niet goed afsloten. Ik ben uiteindelijk twee keer naar het gehoorcentrum teruggeweest, maar de oordoppen waren perfect in orde. Als de lektest positief is, kan je er zeker van zijn dat je oordoppen je oren zeer goed beschermen. Als je toch niet helemaal zeker bent, of nog wat schrik hebt, zou je misschien beter nog eens naar Amplifon gaan. Zij kunnen je misschien dan geruststellen ;)
Céline
Moderator
Berichten:32
Lid geworden op:01 Nov 2015, 16:27

Re: Mijn ervaring met tinnitus

Berichtdoor Céline » 24 Nov 2015, 21:04

Dag Herbz,

Je verhaal over je oordoppen op maat is me bekend. Ik heb vaak het gevoel dat mijn oordoppen loskomen doordat die soms wat mee bewegen als ik bijvoorbeeld iets eet. Af en toe moet ik die dan eventjes terugduwen. In principe is dit wel normaal doordat je gehoorgang wat ruimer wordt als je je kaak opent. Toen ik mijn oordoppen liet maken, mocht ik op een stukje bijten zodanig dat mijn gehoorgang wat ruimer werd en de oordop hier dus op voorzien zou zijn. Toch ondervind ik het probleem nog af en toe maar wanneer ik die even terug een duwtje naar binnen geef, sluiten die opnieuw aan.

Wat je niet mag doen, is jezelf iets verwijten. Het is namelijk niet de bedoeling dat je tinnitus ervoor zorgt dat je jezelf moet opsluiten. Ga even langs bij Amplifon als je twijfelt over de veiligheid van de doppen, maar ik denk persoonlijk niet dat je je echt zorgen moet maken over een te geringe bescherming.
tom
Berichten:27
Lid geworden op:24 Nov 2015, 22:39

Re: Mijn ervaring met tinnitus

Berichtdoor tom » 26 Nov 2015, 22:30

[quote="herbz"]Ik heb tinnitus gekregen, zoals zoveel jongeren, na een festival. Nooit oordoppen gedragen voordien, na een fuif had ik altijd een 'tuut' in mijn oren wanneer ik ging slapen, en meestal ging die ook over. Tot 4 jaar geleden.. Maar soit, we've all been there. In het begin viel de piep supergoed mee, had er enkel last van tijdens het slapen. Over de jaren heen is hij dan wat erger geworden. Nu ja erger, er is naast de piep - die ik enkel 's nachts hoor - ook een soort ruis bijgekomen. Die ruis valt op zich wel mee, ik denk soms bij mezelf dat ik me gelukkig mag prijzen met de mijne. Ik heb wel heel wat ups en downs gehad tijdens die 4 jaar: er waren momenten waarop ik er gewoon géén last van had, maar ook momenten waarop ik er me super hard aan stoorde. Geen idee waarom hij soms 'luider' leek, en of hij ook effectief luider was of dat ik er gewoon meer aandacht aan besteedde.

Momenteel zit ik al een tijdje terug in een down-fase. Zonder reden was hij plots terug wat luider en ben ik er ook terug bijna elke dag mee bezig, tot mijn spijt. Ik ben me onlangs nog eens nieuwe oordoppen gaan aanschaffen (het derde paar in 4 jaar en half) en toch heb ik nog steeds wat schrik na een fuif. Mijn oordopjes zijn gemaakt bij Amplifon, ze hebben de tweede sterkste filter en zijn van hard materiaal. Maar toch zit ik soms met twijfels of ze werken, ook al is de uitslag van de lektest 100%. Mijn vraag is of het jullie ook voorkomt dat jullie je oordoppen iets dieper in je oor kunnen duwen en dat ze 'terugkomen'? Je kent het wel, dat 'krakende' geluid in je oor als de oordopjes wat terugdeinzen. Ik denk dan vaak: "shit, beschermen ze mij wel goed?". Het overkomt me soms dat ik dan na een fuif of feest wat in de put zit en het mezelf verwijt dat ik niet had moeten gaan, als de piep wat luider is. Anderzijds wijt ik het dan aan de alcohol of een tekort aan slaap.

Maar goed, neem jullie tijd om jullie ervaringen te delen wat betreft de vorige alinea als jullie dat willen :). Ik wil vooral niet al te negatief klinken. Ik heb mijn tinnitus geaccepteerd, ik wil gewoon niet dat hij erger wordt. Ergens hoop ik dat de wetenschap met een fenomenale oplossing komt voor tinnitus, wat waarschijnlijk een van de gelukkigste momenten van mijn leven zou zijn :D. Ik heb al heel wat tinnitus-forums afgeschuimd in de afgelopen jaren, en dit is de eerste keer dat ik effectief mijn verhaal deel. Weet dan ook niet goed in hoeverre ik in detail moet treden, aangezien tinnitus hebben toch wel een rollercoaster van emoties is :).

Hoe dan ook, ik ben blij dat dit forum is opgericht, en put moed uit het feit dat ik niet alleen ben.
Alle reacties zijn welkom :)

Greets!


Dit is dus bijna volledig overeenstemmend met mijn verhaal. Ongelooflijk !
Momenteel ook in een down-fase en ik hoop maar dat ik er snel uit geraakt. Al heb ik de indruk dat het deze keer erger is, de piep is ook scherper geworden.
Ik geef wel eerlijk toe (dommerik die ik ben) dat ik in mijn laatste 'up-fase' een aantal keer minder voorzichtig bent geweest. De Tinnitus was even ver uit mijn leven en plots, midden op de dag op kantoor, was hij terug. Mijn eigen dikke schuld denk ik dan maar.

Heb je het niet moeilijk met het feit dat je minder naar muziek kan luisteren? of het feit dat je niet meer chill kan genieten van een goed optreden?
Vroeger waren concerten een heuse belevenis. Nu spelen mijn favoriete groepen vlak bij mijn deur en ik durf er gewoon niet naar toe. Heel vreemd gevoel in de maag. Muziek is een verslaving, vandaar dat ik af en toe onvoorzichtig ben geweest, het is sterker dan mezelf om even te headbangen met luide muziek. Mijn enigste ontspanning waar ik elke dag mee kan bezig zijn (kon zijn) en zelfs dat is niet meer gegund. Damn !

greetz !