Uitgaan met tinnitus

Deel hier jouw verhaal over je oorsuizen met andere jongeren.
Costas
Berichten:1
Lid geworden op:14 Dec 2015, 11:31
Uitgaan met tinnitus

Berichtdoor Costas » 14 Dec 2015, 11:52

Hallo!

Ik ben 18 jaar en heb dit forum een week of 2 geleden ontdekt en dacht waarom zou ik mijn verhaal hier ook niets eens opzetten! Heb al bijna een jaar last van vrij zachte tinnitus. Heb de oorsuizen verkregen door een combinatie van gevoelige oren (vroeger veel oorontstekingen gehad) en van veel te luisteren naar mp3 + uitgaan zonder oordoppen. Heb met de suizingen leren leven, alleen ben ik bang dat het vanaf nu enkel erger wordt. Heb een NKO arts geraadpleegd en ze wist mij te melden dat mijn gehoor nog vrij goed is, maar de piep wees er natuurlijk wel op dat mijn oren al voor een deel beschadigd waren. De piep zou na een bepaalde tijd (1 maand ongeveer) overgaan, maar dat was niet het geval. Uiteindelijk werd de piep zachter en kon ik hem op de achtergrond plaatsen, eindelijk had ik het gevoel dat ik er bijna geen last meer van had, tot de zomervakantie aanbrak. In die periode ging ik heel vaak uit, bijna elke week zelfs. Ik had reeds op maat gemaakte oordoppen laten maken en droeg ze elke keer. Toen ook op het einde van de vakantie pukkelpop volgde, wist ik dat dit geen goed gevolg voor mijn oren zou hebben. De piep verergerde en werd opnieuw een last in mijn leven.
Toen ik opnieuw een NKO arts raadpleegde (een andere) kwam zij tot de conclusie dat enkel de lage tonen voor mij minder hoorbaar waren, hoge tonen waren nog vrij normaal. Ze vertelde me dat het waarschijnlijk niet helemaal met gehoorschade te maken had, maar met een ophoping van vocht in het binnenoor ten gevolge van stress,alcohol,lawaai... Ze schreef medicatie voor en die heb ik dan ook 2 weken genomen. Geen resultaat, ik heb de oorsuizen nog steeds en heb het gevoel dat er geen vermindering is. Ik blijf uitgaan, als student in Gent kan ik mij moeilijk een leven voorstelling zonder af en toe eens af te zakken naar 'de overpoort'. Natuurlijk draag ik telkens mij opmaatgemaakte oordoppen met de op 1 na sterkste geluidsfilter. Ondanks de oordoppen en ondanks het feit dat ik mijn oren soms rust gun tijdens het uitgaan, merk ik als ik terug in bed lig een verhoogde pieptoon, die enkele na de feiten verhoogd blijft. Graag zou ik kunnen blijven genieten van het studentenleven, maar dit baart me toch echt zorgen, uitgaan is voor mij een heel belangrijk deel van mijn sociaal leven en ik zou het er erg moeilijk met hebben om dit op te geven.

Heeft iemand dezelfde ervaring? aarzel dan niet op dit hier te delen :), tips zijn natuurlijk ook altijd welkom!
Céline
Moderator
Berichten:32
Lid geworden op:01 Nov 2015, 16:27

Re: Uitgaan met tinnitus

Berichtdoor Céline » 14 Dec 2015, 16:31

Dag Costas,

Ik begrijp wat je bedoelt. Zelf merk ik ook steeds een tijdelijk luider wordende tuut nadat ik in een luide omgeving geweest ben. Ik draag zelf ook altijd oordoppen op maat. Hoe het precies komt dat het net na het uitgaan luider wordt, weet ik niet, maar ik denk dat het eerder wat te maken heeft met adrenaline, drukte, ... Je lichaam is namelijk helemaal niet rustig als je je in een drukke en rumourige omgeving begeeft. Hierdoor hebben je hersenen veel te verwerken en worden die overactief wat die tijdelijke verhoging van die tinnitus kan verklaren. Ik weet ook niet of mijn theorie juist is, maar dat is tenminste wat ik vermoed, mede doordat de tinnitus nadien weer zijn normale luidheidsniveau aanneemt.

Blijft het bij jou nadien luider of gaat het ook terug naar zijn eerdere niveau? In dat eerste geval is mijn theorie namelijk niet bij jou van toepassing.

Terug naar “Jouw verhaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten