mijn tips

Heb je tips om te leren omgaan met oorsuizen? Deel ze dan hier met andere jongeren, zodat ook zij de tuut in hun oren kunnen leren accepteren.
tom
Berichten:27
Lid geworden op:24 Nov 2015, 22:39
mijn tips

Berichtdoor tom » 24 Nov 2015, 23:39

Hallo,


- ga op bezoek bij een KNO-arts. Ze doen een uitgebreide test en zo krijg je een beeld van je 'gehoorschade'. Ik heb hier jaren mee gewacht maar nu kan ik alles beter kaderen en snap ik ook waarom ik rechts bvb. meer klachten heb dan links. Ik ga deze testen om de twee jaar laten uitvoeren. Je krijgt ook heel wat nuttige informatie en je krijgt een 'wetenschappelijk' antwoord op concrete vragen. (bvb: ik reis vaak met het vliegtuig.. kan dit kwaad etc...) Het is belangrijk te weten waar je staat en de ernst van de situatie te kennen en vooral te begrijpen. Soms is er uiteraard ook goed nieuws: mijn gehoor is bovengemiddeld voor mijn leeftijd bijvoorbeeld en mijn trommelvliezen werken perfect. Daar moet ik mij dus al geen zorgen over maken en dat helpt. Ik ben dus niet doof aan het worden, wat ik eerst wel dacht.

- praat er met anderen over. Je echtgenote of je lief moet op de hoogte zijn. Ze snappen (zeker in het begin niet) de heisa niet. Ze zien gewoon de depressie, boosheid of futloosheid. Geef dus aan wanneer je last hebt. Ik krijg ook veel steun van mijn baas en collega's. Dat helpt enorm. Ik mag zelfs op slechte dagen mijn werkprogramma aanpassen.


- koop gepersonaliseerde oordoppen. Geldgebrek is geen excuus. Echt niet. Maak liever vandaag nog je afspraak bij een hoorcentrum. (ik kan enkel variphones aanbevelen, de rest is rommel.)
Zorg dat je steeds oordoppen op zak hebt als reserve.

- ga niet naar een concert, discotheek of festival zonder oordoppen. Kijk maar naar al de artiesten op het podium: allemaal dragen ze gepersonaliseerde oordoppen. Waarom is dat denk je? Eigenlijk degoutant dat ze hun publiek niet beschermen.

- gooi je goedkope koptelefoon weg. Niet twijfelen. Koop er één met noise cancel (Bose quiet comfort) als je toch echt wil luisteren. Ja, weer de duurste oplossing maar iedereen met T zou geen seconde meer twijfelen. Geloof me vrij. Ik zou niet meer zonder kunnen op een vliegtuig bijvoorbeeld.
Denk aan het volume en zet het niet te luid. Neem ook rust. Of beter: lees een boek in stilte (sinds mijn T ben ik literatuur beginnen verslinden.... er zijn heus wel andere dingen dan heavy metal....)

- probeer je niet druk te maken. Moeilijker gedaan dan gezegd. Stress is een zware trigger voor je T (bij mij althans),
Ik heb wat medicijnen (Rivotril) gekregen maar ik blijf er liever af, probeer op natuurlijke wijze je leven in balans te brengen. Leg je er bij neer dat een slechte periode niet van de ene op de andere dag verdwijnt.

- bescherm anderen : doe aan preventie. Niet overdrijven als een kieken zonder kop maar je kan anderen heel veel miserie besparen. Ik neem zelfs oordoppen mee voor vrienden tijdens concerten. Wie ze niet draagt: geen pinten op mijn kosten :) . Doe gepersonaliseerde oordoppen cadeau voor kerst ofzo...
Barre
Berichten:41
Lid geworden op:03 Nov 2015, 16:29
Locatie:Antwerpen

Re: mijn tips

Berichtdoor Barre » 26 Nov 2015, 00:30

[quote="tom"]

- koop gepersonaliseerde oordoppen. Geldgebrek is geen excuus. Echt niet. Maak liever vandaag nog je afspraak bij een hoorcentrum. (ik kan enkel variphones aanbevelen, de rest is rommel.)
Zorg dat je steeds oordoppen op zak hebt als reserve.



Ik heb op maat gemaakte oordoppen van Elacin met verschillende filters van 15 tot 30 Db.

Mag ik vragen waarom je specifiek Variphones aanbeveelt en de rest rommel vind ?

Bedankt.